A héten őszi akciós árakkal! ❤️ Bejelentkezés Bejelentkezés

Puffadás, emésztési problémák
Mi okozhatja és mit tehetsz ellene?

Folsav pótlása, hiánya

Első megjelenés dátuma: 2020. augusztus 07.

Szerző: Herédi Alexa
Vitaful.hu

Lektorálta: Hardy Attila 
Vitaful.hu

Tartalomjegyzék

  • Bevezető
  • Mi okozhatja a puffadást?
  • Puffadás és ételintolerancia
  • Hogyan előzhető meg a puffadás?
  • Mit tehetsz az állandó puffadás ellen?
  • A Probiotikumok szerepe
  • Mikor kell orvoshoz fordulni?
  • Összefoglaló

Bevezető – Többen küzdenek puffadással, mint gondolnád

A puffadás bizonyos mértékben mindannyiunkat érint, ha máskor nem is, egy kiadós ünnepi ebéd után biztosan Te is tapasztaltál már kellemetlen teltségérzetet és emésztési problémákat.

Az emberek 30-40 százaléka azonban rendszeresen, akár napi szinten tapasztalja a puffadással járó kellemetlen tüneteket. A puffadás tehát „népbetegségnek” számít, ami nem véletlen, hiszen a modern, rohanó életmód egyáltalán nem kedvez az emésztőrendszernek.

Cikkünkben körbejárjuk a témát, megtudhatod, hogy melyek a puffadás leggyakoribb okai, hogyan csökkentheted és előzheted meg az emésztési problémákat és milyen esetben érdemes orvoshoz fordulnod.  

Gyomor puffadás

Gyakran küzdesz puffadással? Nem vagy egyedül! - Most eljmodjuk mit tehetsz. 

Mi okozhatja a puffadást?

A legtöbben kizárólag a közismerten puffasztó ételeket okolják, amikor puffadást tapasztalnak magukon, de sokszor valami teljesen más áll a háttérben.

Tény, hogy a „K betűs” zöldségek, például a karfiol, karalábé, káposzta, illetve a bab és az egyéb hüvelyesek fogyasztása után gyakran megnő a bélgázképződés, de nem csak ezek a zöldségek okolhatóak a problémáért.

A puffadás okait főként az életmódbeli szokásainkban kell keresni, melyek megváltoztatásával a legtöbb esetben hatékonyan kezelhetőek a panaszok is.

Mindennapi szokásaink, melyek rossz hatással vannak az emésztőrendszerünk működésére: 

  • Stressz
  • Ülőmunka, mozgásszegény életmód
  • Túl gyors étkezés (sokan nem rágják meg eléggé az ételt)
  • Túlevés
  • Rostszegény vagy éppen rostban túlságosan gazdag étrend
  • Alváshiány
  • Feldolgozott szénhidrátokban gazdag étrend

Nem csoda tehát, hogy ilyen sokan küzdenek a puffadással nap mint nap, hiszen a legtöbben ülőmunkát végeznek, keveset mozognak, futtában kapják be az ebédet, miközben nem figyelnek rá, hogy rendesen megrágják az ételt.

A mindennapi stressz hatására az emésztésünk is lelassul, hogy a szervezetünk az energiát a fontosabbnak ítélt dolgokra fordíthassa. Ebben az energiatakarékos üzemmódban az emésztés és a kiválasztás csupán másodlagos feladat a tested számára, így a túlzott stressz nagyon gyakran vezet puffadáshoz és emésztési panaszokhoz.

Puffadás okai

A puffadást okát gyakran az életmódunkban kell keresni

A rostszegény, de szénhidrátban gazdag étrend szintén ahhoz vezet, hogy a bélrendszerünk „ellustul” és sokkal nehezebben tudja feldolgozni az elfogyasztott ételt. Emiatt az étkezést követően gyomorfájás, gyomorégés, székrekedés, hasmenés vagy puffadás alakulhat ki.

A rostok ugyanis nélkülözhetetlenek az emésztőrendszer megfelelő működéséhez. Fogyassz minden nap többféle zöldséget és ha székrekedést tapasztalsz egészítsd ki az étrendedet olyan rostban gazdag superfoodokkal, mint a chia mag vagy az útifűmaghéj.

A székrekedés és a puffadás gyakran kéz a kézben jár, ha a székrekedésnek búcsút intesz, valószínűleg a puffadással sem lesz többé gondod.

Szintén puffadást és fokozott bélgáztermelődést tapasztalhatsz, ha hirtelen állsz át rostban gazdag étrendre, vagyis egyik napról a másikra elkezdesz több zöldséget, hüvelyest fogyasztani. 
 
Gyakori probléma ez azoknál a vegán vagy vegetáriánus étrendre áttérőknél, akik azonnal változtatni akarnak étkezési szokásaikon. Azt tanácsolom, hogy ilyen esetben inkább fokozatosan iktass be az étrendedbe több zöldséget és gyümölcsöt, hiszen a bélrendszerednek időre van szüksége, hogy megszokja a változást.

Végezetül van még valami, amire talán nem is gondolnánk, ez pedig az alváshiány. Hozzánk hasonlóan a bélrendszerünkben található jó baktériumoknak is szükségük van pihenésre, és ha ezt nem kapják meg, akkor nem tudják megfelelően végezni a munkájukat.

Fontos tehát, hogy kellő figyelmet fordíts az alvásod mennyiségére és minőségére, meglátod, az emésztőrendszered is sokkal hatékonyabban fog működni. Ha teheted, a vacsorádat fogyaszd el legkésőbb két órával lefekvés előtt, így  sokkal nyugodtabban alszol majd.

Állandó hasfájás és puffadás

A bélrendszeredben található baktériumoknak is szükségük van a pihenésre

Puffadás és ételintolerancia

A legtöbbeknél a puffadás okát az életmódbeli szokásokban kell keresni, azonban egyes esetekben ételintolerancia vagy allergia is okozhatja a kellemetlen tünetegyüttest. 

💡 Figyelmeztető jel lehet, ha a puffadáson kívül székrekedést, hasmenést, vagy ezek váltakozását, esetleg kiütéseket is tapasztalsz magadon.

Milyen ételérzékenyég járhat puffadással és egyéb hasi panaszokkal?

Gluténérzékenység / Cöliákia

A gluténérzékenység, orvosi nevén cöliákia hosszú ideig észrevétlen maradhat a betegeknél, azonban nem szabad félvállról venni, mivel hosszú távon súlyos felszívódási zavart okozhat. 

A  cöliákia egy autoimmun betegség, melynek következtében a beteg szervezete ellenanyagot termel a búzában, rozsban, valamint az árpában található gladin nevű fehérje fogyasztása esetén. 

Első figyelmeztető jele lehet a puffadás és a hasmenés a gluténtartalmú ételek fogyasztása után. Ha a betegséget figyelmen kívül hagyják, a szervezetbe kerülő makrotápanyagok és vitaminok nem tudnak felszívódni és hasznosulni, ami hirtelen fogyáshoz, izomgyengeséghez, vérszegénységhez és csontritkuláshoz vezethet. 

Ha gluténérzékenységre gyanakszol, mindenképpen fordulj orvoshoz!

Laktózérzékenység

A laktózérzékenység szintén kellemetlen hasi panaszokkal járhat, többet között puffadást, hasfájást és hasmenést okoz. A laktózérzékeny  beteg szervezete nem képes lebontani a tejtermékekben található tejcukrot, vagyis a laktózt.

Becslések szerint a laktózintolerancia a népesség 75%-át is érintheti, ezért könnyen elképzelhető, hogy nálad is ez okozza a problémát. Sokak szervezete bizonyos mértékű laktózt még tolerál, azonban egy idő után már képtelen feldolgozni a bevitt mennyiséget. 

Ha arra gyanakszol, hogy laktózérzékenység állhat a tüneteid hátterében, először végezz önvizsgálatot és pár napig kerüld a tejet tartalmazó ételeket. Vigyázz, mert sok feldolgozott élelmiszerbe is kerül tejpor. Ha a tüneteid egyik napról a másikra megszűnnek a diéta hatására, látogass el egy ételintolerancia-vizsgálatra, ahol igazolni tudják a gyanút. 

A laktózérzékenység szerencsére könnyen kezelhető. Ha nem szeretnél teljesen lemondani a tejtermékekről, kaphatóak laktázenzimet tartalmazó étrendkiegészítők is, így elég csak bekapnod egy vény nélkül kapható gyógyszert, ha néha-néha tejterméket szeretnél fogyasztani. 

Laktózérzékenység puffadás, hasfájás

A laktózérzékenység első tünete lehet a puffadás, a hasfájás és a hasmenés

Fruktóz-intolerancia

A fruktóz-intolerancia a gyümölcscukor felszívódásának zavara és szintén puffadással és hasi görcsökkel járhat. A felszívódási zavar következtében a fruktóz félig emésztetlen állapotban jut a vastagbélbe, ott pedig erjedni kezd, ami fokozott gázképződéssel jár együtt. 

Egy tartalmas főétkezés után a szervezetünk egyébként is nehezebben tudja megemészteni a gyümölcsöket, így érdemes őket reggelire vagy két étkezés között fogyasztani. 

Ha gyümölcsök fogyasztása után hasi diszkomfortérzést tapasztalsz és úgy érzed, hogy nálad fruktóz-érzékenység állhat a puffadás hátterében, hidrogén-kilégzési teszttel könnyen ki tudják mutatni a problémát.  

Szorbit-intolerancia

A szorbit (vagy szorbitol) egy cukorpótlékként használt cukoralkohol. Gyakran használják cukormentes édességekben, rágógumikban, pezsgőtablettákban. 

Nagy mennyiségben hasmenést, puffadást és hasi görcsöket okozhat, ezért azoknál a termékeknél, amelyek legalább 10%-ban szorbitot tartalmaznak, az erre való figyelmeztetést fel is kell tüntetniük a csomagoláson. 

A szorbitintolerancia több embert érint, mint gondolnánk, mégis kevesen gondolnak rá. Ha a puffadás a csökkentett cukortartalmú termékek fogyasztását jelentkezik, érdemes ezek fogyasztását csökkenteni vagy teljesen elhagyni. 

Hogyan előzhető meg a puffadás?

Ha időről időre kialakul nálad a puffadás, de nem tudod, hogy mi okozhatja, érdemes táplálkozási naplót vezetned, melyből kiderül, hogy milyen ételek fogyasztása után jönnek elő a panaszok.

Ha már tudod, hogy egyes ételek puffasztanak (ez egyénenként eltérhet), próbáld meg őket elkerülni.

Ha ételérzékenységre gyanakszol, szintén segíthet, ha kiiktatod az étrendedből az adott élelmiszert (tejtermékeket, glutént tartalmazó ételeket stb.), de ilyen esetben inkább látogass el az orvosodhoz, aki meg tudja állapítani, hogy pontosan milyen ételekre vagy érzékeny.

A kezeletlen és figyelmen kívül hagyott ételintolerancia ugyanis idővel a puffadásnál komolyabb tünetekkel is járhat.

Ha állandó puffadással küzdesz, a legjobb, amit tehetsz, ha elkezdesz rendszeresen sportolni, több rostot és tiszta vizet fogyasztasz.  

💡 A puffasztó zöldségeket (karfiol, káposzta, bab, csicseriborsó stb.) fogyaszd inkább megfőzve és mindig rágd meg rendesen az ételt.  

Evés közben ne foglalkozz mással, a TV vagy a telefonod könnyen elvonhatja a figyelmedet, és ha nagyobb falatokban jut a gyomrodba az étel, az nagyon megnehezíti az emésztést.

Kerüld a szénsavas üdítőket és a rágógumit! Talán nem is gondolnád, de rágógumizás közben rengeteg levegő jut a gyomrodba, ami könnyen puffadást okozhat.  

Tippek puffadás ellen

Alaposan rágj meg minden falatot, szénsavas üdítők helyett pedig fogyassz citromos vizet!

Mit tehetsz az állandó puffadás ellen? 

Fontos megjegyezni, hogy az állandó puffadás valamilyen komolyabb problémára is utalhat, ezért ha életmódváltással nem sikerül hatékonyan kezelned a panaszokat, mindenképp fordulj orvoshoz!

Nőknél a hormonális változások is gyakran járnak együtt puffadással, így okozhatja terhesség, klimax, pre-menstruációs szindróma, pajzsmirigy-alulműködés vagy inzulinrezisztencia is. 

Van azonban néhány praktika, melyekkel csökkenthetőek a tünetek, így ideiglenes megoldásként ezeket is bevetheted, ha már megtörtént a baj és fáj a hasad: 

  • Egyes gyógynövények segítik az emésztést és csökkentik a puffadást, ilyen például a kömény, az ánizs, a, gyömbér, a citromfű vagy a borsmenta, melyeket puffadás elleni tea formájában is fogyaszthatsz.
  • Rostban gazdag, puffadás elleni ételek: édeskömény, spárga, sóska.
  • Étkezés után igyál meg egy pohár meleg, citromos vizet, a kínaiak évszázadok óta használják ezt a praktikát az emésztés könnyítésére.
  • Ha túl sokat ettél, oldj fel egy kanál szódabikarbónát vízben és idd meg. Nyugtató hatással van a gyomrodra és puffadás ellen is hatékony.
  • A reggeli órákban is fogyassz elegendő rostot, hogy beindítsd a bélrendszered működését (Rostban gazdag reggeli lehet egy adag chia magos zabkása, vagy pár szelet teljes kiőrlésű, magvas kenyér zöldségekkel) 
  • Segítsd a bélrendszered működését probiotikumokkal
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum

Probiotics Probiotikum

Probiotikum komplex 3 baktérium-törzssel, prebiotikummal és 4 vitaminnal megerősítve!

A fantasztikus, ledús ananász ízű zselés-gumicukor 100% vegán, nem tartalmaz zselatint, laktózt vagy glutént. Egyszerre finom és egészséges.

Egy doboz 120 darab gummyt tartalmaz, ami 2 hónapra elég.

Próbáld ki most kockázat nélkül – 100% elégedettségi garanciával!

Tovább a termékhez ->

A Probiotikumok szerepe

A belekben emésztő-enzimek és baktériumtörzsek összetett rendszere gondoskodik arról, hogy a bevitt tápanyagokat fel tudd használni. A probiotikumok a bélrendszerünkben található jó baktériumok,  melyek elősegítik, hogy megfelelően működjön például az emésztésünk vagy az immunrendszerünk.

A probiotikumoknak több fajtája van, ezek együttese alkotja a bélflórát. Nagyjából 100 billió ilyen jótékony mikroorganizmus található a szervezetünkben, melyek szimbiózisban élnek velünk és nélkülözhetetlenek a bélrendszerünk egészségéhez. 
 
Mindaddig, amíg a bélflórádban a hasznos baktériumok vannak jelen nagyobb számban, az emésztésed és a bélrendszered megfelelően fog működni.

Azonban ha ez a kényes egyensúly átbillen, a probiotikumok száma csökken és felborul a bélflórád egyensúlya

A probiotikumok fontosságára főként antibiotikum-kúrák után szokták felhívni a figyelmet, azonban a helytelen táplálkozás hatására is elszaporodhatnak a belekben a kártékony baktériumok és ennek a jele lehet többek között a puffadás is. 

Miben segítenek a probiotikumok?

  • Fenntartják az egészséges anyagcserét
  • Segítik a bevitt tápanyagok, vitaminok hasznosulását
  • Energiát biztosítanak az egész szervezünk számára
  • Erősítik az immunrendszerünket
  • Ellenállóbbá teszik az emésztést, csökkentik a hasi panaszokat
  • Csökkentik a puffadást és a bélgázképződést
  • Megakadályozzák az antibiotikum okozta hasmenést
  • Helyreállítják a bélflóra egyensúlyát
  • Hasznos tápanyagokat állítanak elő és lebontják a mérgező melléktermékeket
Probiotikum puffadás ellen

A probiotikumok csökkenthetik a puffadást és a hasfájást

Ezek a baktériumok tehát természetes módon is megtalálhatóak a bélrendszerünkben, azonban a bélflóra egyensúlyának fenntartása érdekében érdemes őket rendszeresen pótolni.

Természetes úton is hozzájuthatsz probiotikumokhoz olyan élelmiszerek formájában, mint az élőflórás joghurt, a kefír, az író vagy a savanyú káposzta. Viszont ha a bélrendszerünk túlságosan le van épülve, nem elegendő az erjesztett ételekből származó probiotikumokkal pótolni a veszteséget.

Ilyenkor jöhetnek számításba a különböző probiotikum készítmények, melyek szedésével gyorsan és hatékonyan pótolhatóak a bélrendszerünket támogató jótékony mikroorganizmusok. 

Puffadás és egyéb emésztőrendszeri problémák esetén kifejezetten javasolt egy pár hónapos probiotikumkúra, amely jó eséllyel megszüntetheti a panaszokat. 

Mikor kell orvoshoz fordulni?

Ha a puffadás önálló tünetként jelenik meg, valószínűleg könnyen megszüntethető tudatos életmódváltással, probiotikumokkal vagy akár házi praktikákkal is

Azonban ha egyéb zavaró tünet is társul mellé, (székrekedés, hasmenés, kiütések vagy erős hasi fájdalom), és ez az állapot huzamosabb ideig fennáll, mindenképpen érdemes felkeresni egy orvost és kideríteni a probléma forrását

A puffadást ugyanis ételérzékenység, szervi, hormonális, vagy enzimzavar is okozhatja, ezeknek a lehetőségét azonban csak orvosi vizsgálatokkal lehet kizárni. 

Gyakori kórkép még az Irritábilis Bél Szinróma (IBS) is, mely minden ötödik embert érint és gyakran sokáig észrevétlen marad.  Ez a betegség gyógyszerrel kezelhető, és az orvosok a gyakori, kis mértékű étkezést javasolják a tünetek csökkentésére. 

Ha a puffadás mellé erős hasi fájdalom is társul, szintén fontos, hogy ellátogass az orvosodhoz. A köldök körüli fájdalom vakbélgyulladásra és vékonybélgyulladásra is utalhat, míg a fájdalommal járó bal oldali hasi puffadás az IBS-re vagy a petefészek rendellenességeire figyelmeztet. 

Alhasi fájdalom, puffadás

Régóta fennálló hasi fájdalmak és puffadás esetén fordulj orvoshoz!

Összefoglaló

Összegezve tehát, hogyan kerülheted el a hasfájást és a puffadást? 

  • Vezess táplálkozási naplót és iktasd ki a puffadást okozó ételeket az étrendedből
  • Mozogj naponta legalább 30 percet!
  • Rendszeresen masszírozd át a hasfaladat körkörös mozdulatokkal
  • Fokozatosan építs be egyre több magas rosttartalmú ételt az étrendedbe
  • Fogyassz legalább napi 2 liter tiszta vizet!
  • Kerüld a szénsavas italokat és a rágógumit
  • Evés közben csak az étkezésre figyelj és rágj meg minden falatot alaposan
  • Inkább naponta többször egyél kevesebbet
  • Aludj minden este legalább 7-8 órát
  • Ne beszélj étkezés közben és próbálj meg egyenesen ülni, amíg eszel 
  • Fogyassz evés után citromos vizet, borsmenta- vagy gyömbérteát
  • Szedj probiotikumokat! 

Reméljük, hogy hasznosnak találtad a cikket és minden felmerülő kérdésedre választ kaptál.

Neked milyen tapasztalataid vannak a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk kommentben! 

Ajánlott Vitaful Termék

Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum

Probiotics Probiotikum

Probiotikum komplex 3 baktérium-törzssel, prebiotikummal és 4 vitaminnal megerősítve!

A fantasztikus, ledús ananász ízű zselés-gumicukor 100% vegán, nem tartalmaz zselatint, laktózt vagy glutént. Egyszerre finom és egészséges.

Egy doboz 120 darab gummyt tartalmaz, ami 2 hónapra elég.

Próbáld ki most kockázat nélkül – 100% elégedettségi garanciával!

Tovább a termékhez ->

Szólj hozzá a cikkhez!

A kommented moderálás alatt van.