Telefon: +36-1-999-4628 🎉 Ingyenes Szállítás + Újévi Akciók! Bejelentkezés Bejelentkezés

A szelén élettani hatásai –
Miben segíthet a szelén pótlása?

Cink

Első megjelenés dátuma: 2020.december 07.

Szerző: Herédi Alexa
Vitaful.hu

Lektorálta: Hardy Attila
Vitaful.hu

Tartalomjegyzék

  • Bevezető - Mi az a szelén?
  • Melyek a szelén élettani hatásai?
  • Melyek a szelénhiány tünetei?
  • Milyen ételekben található szelén?
  • Ajánlott napi bevitel – Mennyi szelénre van szüksége a szervezetednek?
  • Szelén túladagolás tünetei
  • Összefoglaló

Bevezető - Mi az a szelén?

A szelén egy a szervezet számára létfontosságú ásványi anyagok közül. Bár csak kis mennyiségben van rá szükségünk, rendszeres pótlása nélkülözhetetlen az egészséges immunrendszerhez. Erős antioxidáns, jó hatással van a pajzsmirigy működésére és az anyagcsere-folyamatokban is részt vesz.

Kíváncsi vagy, mi mindenben segíthet még a szelén és milyen ételekkel biztosíthatod az optimális mennyiséget a szervezeted számára? Akkor olvass tovább! 

A cink szerepe

A szelén jó hatással van a pajzsmirigy működésére és az anyagcsere-folyamatokban is részt vesz.

A szelén élettani hatásai

Erős antioxidáns

A szelén erős antioxidánsként felveszi a harcot a szabad gyökökkel szemben.

A szabad gyökök az anyagcsere-folyamatok és a káros környezeti tényezők melléktermékeként jelentkező, instabil molekuláris részecskék, melyek párosítatlan elektronokat tartalmaznak, így nem képesek önállóan létezni.

Ezért annak érdekében, hogy visszaállítsák az egyensúlyi állapotukat, a szomszédos szövetek sejtjeiből vonják el az elektronokat. Ezzel károsítják a sejtjeinket és gyorsítják testünk öregedését.

Az antioxidánsok, köztük a szelén is a szabad gyökök okozta sejtkárosodások csökkentésében segítenek. 

Csökkentheti a rákos megbetegedések kialakulásának esélyét

Az oxidatív stressz csökkentése mellett a szelén bizonyos rákos megbetegedések megelőzésében is a segítségedre lehet. A szelén ugyanis képes semlegesíteni néhány rákkeltő anyagot, csökkenti a DNS károsodását, erősíti az immunrendszert és elpusztíthatja a rákos sejteket.

Kapcsolatot találtak ugyanis a szelénfogyasztás mértéke és a mell-, tüdő-, prosztata-, és vastagbélrák kockázata között.

Egyes kutatások szerint a nagydózisú szelénfogyasztás a sugárterápia mellékhatásait is csökkentheti  

Véd a szív-és érrendszeri betegségek ellen

Szelénben gazdag táplálkozással a szíved egészségéért is sokat tehetsz, mivel a szelénhiány nagyban növeli a szív-és érrendszeri betegségek kockázatát. A szelén a szervezetben fellépő gyulladás mértékét is csökkenti, így megakadályozhatja az artériák elzáródását és a szívbetegségek kialakulását. 

Cink hatása

A szelén rendszeres pótlása elengedhetetlen a szív-és érrendszer egészségéhez

Segíthet megakadályozni az Alzheimer-kór kialakulását

Az Alzheimer-kór egy memóriavesztéssel járó krónikus betegség, amely hatással van a beteg viselkedésére és gondolkodására.

A betegség megelőzése érdekében rengeteg kutatást végeztek és azt találták, hogy az oxidatív stressz nagyban növeli a kockázatát az olyan neurológiai betegségek kialakulásának, mint a Parkinson-kór, a Sclerosis Multiplex vagy az Alzheimer-kór.

Több tanulmányban kimutatták azt is, hogy az Alzeimer-kórban szenvedő betegek vérében alacsonyabb a szelén mértéke.

A szelénben gazdag mediterrán étrend azonban csökkenti a betegség kialakulásának kockázatát. 

Elengedhetetlen a pajzsmirigy normális működéséhez

A szelén pótlása a pajzsmirigy megfelelő működése érdekében is nagyon fontos. A pajzsmirigyszövet ugyanis több szelént tárol, mint bármely más szervünk.

Ez a jótékony ásványi anyag védi a pajzsmirigyet az oxidatív stressz okozta károsodástól és létfontosságú szerepe van a pajzsmirigy hormonok előállításában. Hatására a szervezetünk sokkal kisebb erősfeszítéssel tud pajzsmirigy-hormonokat termelni így pajzsmirigy-alulműködés esetén is javasolni szokták a pótlását, akár nagyobb dózisban is.

A szelénhiányt a pajzsmirigyet megtámadó Hashimoto-betegséggel is összefüggésbe hozták, pótlásának a betegség megelőzésében és kezelésében is fontos szerepe lehet, hiszen csökkenti a szervezetben fellépő gyulladást.

Egy kutatás szerint a szelén rendszeres pótlása hozzájárult a Hashimoto-betegségben szenvedők általános közérzetének és hangulatának javításához és csökkentette a pajzsmirigy ellenes antitestek számát.  

Csökkenti a rossz koleszterin szintjét

Nagyon fontos a megfelelő koleszterinszint kialakításához is a szelén, ugyanis képes a jó koleszterin (HDL) szintjét növelni és a rossz koleszterin (LDL) szintjét csökkenteni a vérben.

A szelén pótlása a pajzsmirigy megfelelő működése érdekében is nagyon fontos

Erősíti az immunrendszert

Immunrendszerünk legfőbb feladata, hogy megvédje a szervezetünket a rá leselkedő mindennapos veszélyektől, többek között a vírusoktól és a baktériumoktól. A szelén az immunrendszer egészségének fenntartásában is fontos szerepet játszik, csökkenti a gyulladást és segíthet az influenza, a tuberkulózis és a Hepatitis C megelőzésében. A szelén nagydózisú pótlása fokozott immunválaszt eredményez, így a szervezetünk könnyebben tud megbirkózni a betegségeket okozó vírusokkal és baktériumokkal.

Csökkentheti az asztma tüneteit

Az asztma a légutak gyulladásával járó krónikus betegség. Mivel a szelén képes csökkenteni a szervezetben fellépő gyulladást, így az asztma kezelésében is fontos szerepe lehet.

Egy kutatás szerint azoknál az asztmás betegeknél, akiknél a szelén szintje magasabb volt a vérben, javultak a légzésfunkciók és kevesebb kortikoszteroid tartalmú gyógyszerre volt szükség az asztmás tünetek kezeléséhez.

Segít a változókori tünetek enyhítésében

A változókorban lévő hölgyeknél rendkívül fontos a szelénpótlás, ugyanis a rossz közérzet és a hőhullámok meg is előzhetőek a szelén pótlásával.

Hozzájárul az ízületek és az izmok megfelelő működéséhez

A nagyfokú szelénhiány izomgyengeséget okozhat, illetve szívizom-rendellenességek alakulhatnak ki. Pótlása ezért az izmaink és ízületeink egészségének érdekében is nagyon fontos.

A szelén a változókori tünetek csökkentésében is segíthet

Melyek a szelénhiány tünetei?

A szelén változatos étrenddel hatékonyan pótolható, így a nagymértékű szelénhiány igen ritka. Azonban ha nem fogyasztunk elég jó minőségű, tápanyagokban gazdag táplálékot, akkor előfordulhat, hogy a szervezetünk hiányt szenved ebből a fontos nyomelemből.

A kelleténél kevesebb szelén pedig jelentősen növelheti bizonyos betegségek kialakulásának kockázatát. Mivel a pajzsmirigy működéséhez nélkülözhetetlen, az enyhe mértékű szelénhiány akár ronthatja is a pajzsmirigyhormonok termelődését, és növelheti a pajzsmirigyproblémák, kockázatát.

A szelénhiány tünetei éppen ezért a pajzsmirigy-alulműködés tüneteihez igen hasonlóak: 

  • Fáradékonyság, kimerültség
  • Súlynövekedés
  • Izomfájdalom, izomgyengeség
  • Hidegre való érzékenység, „fázóssság”
  • Kognitív képességek és a memória romlása
  • Bőrszárazság
  • Székrekedés
  • Hajhullás
  • Libidócsökkenés
  • Meddőség, hormonális problémák
  • Csökkent spermiumszám

Érdemes megjegyezni, hogy a szelén megfelelő felszívódása, hasznosulása szorosan összefügg néhány más tápanyaggal, főként a rézzel, a cinkkel, a C- és az E-vitaminnal.

Ezek mindegyike antioxidáns hatásokkal bír, és a szelénnel együtt "erősíthetik" egymást. A pajzsmirigy egészséges működéséhez a szelén mellett jód is szükséges, így az egyik hiánya a másik felszívódási és hasznosulási hatékonyságát is rontja, és ha mindkettőből kevés van a szervezetünkben, a pajzsmirigyproblémák sokkal erőteljesebb tünetekkel jelentkezhetnek. 

Cinkhiány terhesség

A súlyos szelénhiány meddőséghez is vezethet

Milyen ételekben található szelén?

Szerencsére számos szelénben gazdag ételt építhetünk be az étrendünkbe. A növényekben lévő szelén mennyisége attól is függ, hogy milyen területen termesztették őket. Érdemes tehát több forrásból is rendszeresen pótolni ezt a fontos ásványi anyagot.

A következő ételek tartalmazzák a legtöbb szelént:

megnevezésmcg/100g
osztriga154 μg 
paradió1917 μg
sárgaúszójú tonhal108 μg
tojás15,4 μg
szardínia78,5 μg
napraforgómag75 μg
csirkemell32 μg
tofu17,5 μg
shiitake gomba25 μg
garnélarák50 μg

Forrás: MyFoodData

A paradió és a napraforgómag is nagy mennyiségben tartalmaz szelént

Ajánlott napi bevitel – Mennyi szelénre van szüksége a szervezetednek?

A felnőttek számára ajánlott napi szelénbevitel 55 mikrogramm (mcg/μg). Terhesség alatt 60 μg szelén fogyasztása javasolt, míg szoptatás alatt a gyermek egészséges fejlődéséhez 70 μg szelénre van szükség.

Szelén bevitel gyerekek számára:
9-13 éves korig:  40 mcg
4-8 éves korig 30 mcg
7 hónapos kortól  3 éves korig: 20 mcg
6 hónapos korig: 15 mcg

Women's Multi Multivitamin -
Women's Multi Multivitamin -

Women's Multi Multivitamin -

Erős immunrendszer, energia, mozgékonyság! 

Egy ellenállhatatlanul finom multivitamin C-, D-, B6-, B12-vitaminokkal, szelénnel és cinkkel.

A szervezet egészséges egyensúlya számára nélkülözhetetlen antioxidánsok biztosításával, a Vitaful Women’s Multi narancs ízű zselés multivitamint kifejezetten aktív életet élő nőknek alkottuk meg.

Próbáld ki kockázat nélkül – 100% elégedettségi garanciával!

Tovább a termékhez ->

Szelén túladagolás tünetei

Bár a szelén pótlása elengedhetetlen a szervezet egészségéhez, a túladagolása veszélyes lehet. A túlzott szelénbevitel mérgezéshez és halálhoz is vezethet.
A szelénmérgezés nagyon ritka jelenség, lényeges azonban, hogy a maximálisan ajánlott napi mennyiséget (400 μg) soha ne lépjük túl.

A paradió például olyan nagy mennyiségben tartalmaz szelént (1917 μg / 100 g), hogy ha túl nagy mennyiséget fogyasztunk belőle egyszerre, az könnyen túladagoláshoz vezethet. A szeléntartalmú táplálékkiegészítők fogyasztásánál is fontos, hogy ne lépjük túl a napi ajánlott mennyiséget.

A szelénhiány tünetei: 

  • Hajhullás
  • Szédülés
  • Hányinger vagy hányás
  • Az arc kipirosodása
  • Remegés
  • Izomfájdalom

Súlyos esetekben a hosszútávú szelén túladagolás bél-és neurológiai betegségekhez, szívrohamhoz és veseelégtelenséghez vezethet.

Összefoglaló

A szelén egy nélkülözhetetlen nyomelem, amely elengedhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez. Kiváló antioxidáns, védi a szervezetet az oxidatív stressz okozta károsodástól és fontos szerepet játszik az anyagcsere-folyamatokban, illetve a pajzsmirigyhormonok előállításában.

A szelén erősíti az immunrendszert, csökkenti az időskori elbutulás, a szív-és érrendszeri megbetegedések és a rák kialakulásnak kockázatát.

Ez a mikrotápanyag számos élelmiszerben megtalálható, nagy mennyiségben tartalmaz szelént például az osztriga, a garnélarák, a napraforgómag és a tojás.
A szelénben gazdag étrend hozzájárul az egészség megőrzéséhez, túladagolása azonban veszélyes is lehet.

A napi ajánlott mennyiség egészséges felnőttek számára 55 μg, a felső beviteli érték pedig 400 μg. Ennél nagyobb mennyiség fogyasztása túladagoláshoz és szelénmérgezéshez is vezethet.

Reméljük, hogy hasznosnak találtad a cikket és minden felmerülő kérdésedre választ kaptál. Neked milyen tapasztalataid vannak a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk kommentben!

Ajánlott Vitaful Termék

Women's Multi Multivitamin -
Women's Multi Multivitamin -

Women's Multi Multivitamin -

Erős immunrendszer, energia, mozgékonyság! 

Egy ellenállhatatlanul finom multivitamin C-, D-, B6-, B12-vitaminokkal, szelénnel és cinkkel.

A szervezet egészséges egyensúlya számára nélkülözhetetlen antioxidánsok biztosításával, a Vitaful Women’s Multi narancs ízű zselés multivitamint kifejezetten aktív életet élő nőknek alkottuk meg.

Próbáld ki kockázat nélkül – 100% elégedettségi garanciával!

Tovább a termékhez ->

Szólj hozzá a cikkhez!

A kommented moderálás alatt van.