Telefon: +36-1-999-4628 🚚 Ingyenes házhozszállítás! Bejelentkezés Bejelentkezés

Stresszcsökkentő gyógynövények
és természetes stresszcsökkentő módszerek

Szuperételek

Első megjelenés dátuma: 2021. április 26.

Tartalomjegyzék

  • Bevezető 
  • Miért stresszelünk?
  • Stresszcsökkentő gyógynövények
  • Stresszcsökkentő vitaminok és módszerek
  • Összefoglaló

Bevezető

A stressz bizonyos esetekben pozitív hatással is lehet ránk, ha hosszú időn keresztül nem tudjuk leküzdeni, károssá válhat. Cikkünkben azokat a gyógynövényeket és természetes módszereket mutatjuk be, melyek segíthetnek levezetni a túlzott feszültséget egy nehéz nap után, enyhítik a szorongást és segítenek a könnyed elalvásban. 

stressz gyógytea

A stressz hosszú távon károssá válhat

Miért stresszelünk és ez milyen problémákat okozhat? 

A stressz egy olyan fizikai és egyben érzelmi állapot, melyet jellemzően nyugtalanság, aggodalom és feszültség vált ki. Biológiailag a stressz alatt egy olyan külső- vagy belső ingerekkel szembeni reakciót értünk, mely beindítja a szervezet védekező mechanizmusait.

A köznyelvben viszont általában a folyamatos feszültséget vagy a tartós idegeskedést fejezzük ki a fogalommal.

A stressz különböző típusainak felismerése kulcsfontosságú a stressz kezelésében. A stressznek három fő fajtája van: az akut stressz, az epizodikus akut stressz és a krónikus stressz, melyek mind más és más jellegzetességekkel, tünetekkel rendelkeznek, és melyeket mind eltérő módszerekkel kell kezelni.

A stressz tünetei és azoknak a mértéke különbözhet a stressz típusától függően, de általánosságban elmondható, hogy az állandó szorongás, az idegeskedés, az ingerlékenység és a türelmetlenség gyakori tünetei a stressznek.

A stressz hosszútávon csökkenti az immunrendszerünk védekezőképességét is, ezért megnő a különböző megbetegedéseknek a kockázata.

Jellemző a gyakori fejfájás, a migrén, a mellkasi fájdalom, valamint a szívproblémák kialakulásának az esélye is nő. Mindemellett okozhat a stressz olyan fizikai tüneteket is, melyekre talán nem is gondolnánk elsőre.

Annak érdekében, hogy ne kelljen a stressz ellen gyógyszereket szedned, megpróbálhatod egyes vitaminok és gyógynövények alkalmazását is, cikkünkben erre találsz néhány javaslatot. Ha azonban úgy érzed, hogy krónikus stresszben szenvedsz és veszélyben van az egészséged, akkor inkább fordulj orvoshoz vagy pszichológushoz. 

stressz tünetei

 Az állandó szorongás, az idegeskedés és az ingerlékenység gyakori tünetei a stressznek

Stresszcsökkentés gyógynövényekkel

Számos gyógynövény is alkalmazható az idegesség és a szorongás enyhítésére és az elalvás megkönnyítésére. Most bemutatjuk a legismertebb és leghatékonyabb stresszoldó, elalvást segítő gyógynövényeket.

A gyógynövényekből készíthetsz gyógyteát, fogyaszthatod azokat étrendkiegészítők formájában, vagy akár illóolajként is alkalmazhatod őket a szobádban.  

Citromfű

A citromfű és a belőle készült tea képes lehet csökkenteni a szorongást és megkönnyíti az elalvást stresszes időszakban. A napközben előforduló szívpanaszokat és gyomorgörcsöt is enyhítheti, ha elfogyasztunk 1-2 pohárral a gyógyteából.

Emellett emésztési panaszok esetén is hatékony, illetve antibakteriális és vírusellenes hatással rendelkezik.  

Orbáncfű

Az orbáncfüvet sokan a depresszió és a hangulatzavarok legjobb természetes gyógyszerének tartják. Nyugtató hatása közismert, így segíthet stresszes időszakokban a szorongás enyhítésében.

A citromfűhöz hasonlóan gyógytea formájában fogyasztható napközben vagy közvetlenül lefekvés előtt. Fogyasztása kúraszerűen ajánlott, 6 hét után tarts legalább egy hónap szünetet.

Fontos, hogy a gyógynövény egyes gyógyszerekkel (például vérhígítókkal vagy vérnyomáscsökkentőkkel) kölcsönhatásba léphet és súlyos mellékhatásokat okozhat, ezért ha rendszeresen szedsz valamilyen gyógyszert, mindig olvasd el a betegtájékoztatót és kérd ki az orvosod javaslatát az orbáncfű tea fogyasztása előtt.  

citromfű nyugtató tea

A citromfűtea csökkenti a szorongást és megkönnyíti az elalvást

Macskagyökér

A macskagyökér jótékony hatásai széles körben ismertek, leginkább idegnyugtató, altató hatása emelhető ki. A macskagyökér csökkenti a pulzust és a vérnyomást, jó hatással van a teljes idegrendszerre, antidepresszáns hatással rendelkezik és hőhullámok ellen is hatékony.

Az emésztőrendszeri problémákon is sokat segíthet és hatékonyan csökkenti a szorongást és az ingerlékenységet.

Ha a stressz miatt nehezen tudsz elaludni éjszaka, a macskacsökér tea az egyik legjobb választás.  

Levendula

A levendula szintén egy széles körben ismert nyugtató hatású gyógynövény. Évszázadok óta alkalmazzák alvászavarok és ingerlékenység esetén. Fájdalomcsillapító, nyugtató és görcsoldó hatása miatt a 20. század elején gyógyszerként is alkalmazták.

Illata harmóniát teremt, relaxál és regenerál.
Használhatjuk szárított formában a párnánk alá helyezve, így megkönnyíti az elalvást. A belőle készült illóolajat fürdéshez is alkalmazhatjuk. Gyógytea is készíthető belőle, ehhez forrázzunk le 3-4 teáskanál szárított levendulát és hagyjuk állni 10 percig. Fogyasszuk az esti órákban, lefekvés előtt.  

Kamilla

A kamillateát hosszú ideje használják természetes gyógymódként a szorongás és az álmatlanság kezelésére. Nyugtató hatása az apigenin nevű antioxidánsnak tulajdonítható, amely bőségesen megtalálható a kamillateában. Az apigenin csökkentheti a szorongást és segíthet az elalvásban.

Komló

A komló (különösen a macskagyökérrel együtt fogyasztva) normalizásja a pulzust és a vérnyomást, elősegíti a pihentető alvást és megnyugtatja az idegrendszert stresszhelyzetben. Gyomorpanaszok és étvágytalanság ellen is hatékony. Remek feszültségoldó gyógynövény, amely az egész nap folyamán segítségünkre lehet. 

Galagonya

A galagonya a stressz miatt kialakult szívpanaszok (erős szívdobogás, szívritmuszavar) csökkentésére kiváló. Hatását a központi idegrendszerre fejti ki, így képes enyhíteni a szédülést, szorongást és a hangulatingadozásokat.

Hangulatjavító hatása mellett erősíti a szívet, csökkenti a vérnyomást. Épp ezért viszont alacsony vérnyomásúaknak csak alkalmanként ajánlott a fogyasztása.

Édesgyökér

Az édesgyökeret régóta használják a nép gyógyászatban, mint természetes immunerősítő, görcsoldó és stresszcsökkentő gyógynövényt. Gyulladáscsökkentő hatása miatt gyökere gyógyászati célokra is alkalmazható megfázás vagy influenza esetén. A benne található hatóanyagok a gyulladás megelőzésében is hatékonyak.

Mivel az édesgyökér hatással van a szervezet nátrium és kálium szintjére (alacsony káliumszintet okozhat), a magas vérnyomással kezelt embereknek nem tanácsos fogyasztani, továbbá veseelégtelenség, ödéma, májbetegségek, terhesség esetén szintén ellenjavalt. 

kamillatea stressz

A kamilla nyugtató hatása közismert

Egyéb stresszcsökkentő módszerek

Stressz ellen vitaminokkal és ásványi anyagokkal

A B-vitaminok elengedhetetlen részét képezik a stresszkezelésnek. A B1-vitamin a B2-vitamin a B3-vitamin, a B5-vitamin, a B6-vitamin, a B7-vitamin (biotin), a B9-vitamin (folsav) és a B12-vitamin mind jótékony hatással vannak az idegrendszerünkre, az agyi működésünkre, és a hangulatunkra, így elősegítik a nyugtalan állapotok megszüntetését.

Ezeken kívül az E-vitamin szintén a segítségünkre lehet, mivel hozzájárul az idegrendszer megfelelő működéséhez.

A vitaminok mellett az ásványi anyagok megfelelő pótlásáról sem feledkezhetünk meg. Ezek között szerepel a szelén a cink és a magnézium.

Stresszhelyzet esetén a magnézium kifejezetten fontos részét képezi az életünknek, hiánya ugyanis közvetlen okozója lehet az idegességnek. A megfelelő magnéziumbevitel enyhíti a fokozott stressz tüneteit, valamint jótékony hatással van az idegekre és az izmok működésére is. Javasolt a B-vitaminok és a magnézium együttes fogyasztása, mivel azok egymás hatását erősítik. A magnéziumkészítmények közül így a Magne-B6 tabletta fogyasztása a leghatékonyabb.  

A stressz csökkentése életmódbeli változtatásokkal

A gyógynövények mellett a mindennapi szokásaid megváltoztatásával is csökkentheted az életedben fellépő stresszt. Próbáld ki a jógát vagy a meditációt, alakíts ki egy egészséges étrendet és iktasd be a rendszeres testmozgást a mindennapjaidba. Emellett fordíts elég időt az alvásra és a pihenésre. Lefekvés előtt pedig került a kiadós vacsorákat és a mobiltelefon használatát, így nyugodtabban aludhatsz. 

stressz ellen

Mindig fordíts elég időt az alvásra és a pihenésre és iktasd be a rendszeres mozgást az életedbe

Összefoglaló

A stressz mindenki életére hatással van valamilyen szinten, de a tartós feszültség egy bizonyos ponton túl károsnak számít. Ilyenkor jöhetnek jól a különböző gyógynövények, melyeket a népi gyógyászatban már régóta használnak a szorongás és a nyugtalanság kezelésére.

Ezek legtöbbje jó hatással van az idegrendszerre és az elalvásban is segítségünkre lehet, így kipihentebben ébredhetünk másnap.

Hatékony stresszcsökkentő gyógytea készíthető például citromfűből, orbáncfűből vagy kamillavirágból.
Mivel a stressz hosszú távon számos egészségügyi problémát okozhat, jó ha időben megoldást találunk rá és a gyógynövények alkalmazása mellett életmódbeli változtatásokkal is hozzájárulunk a feszültség levezetéséhez.  

Reméljük, hogy hasznosnak találtad a cikket és minden felmerülő kérdésedre választ kaptál.  Neked milyen tapasztalataid vannak a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk kommentben!

Szólj hozzá a cikkhez!

A kommented moderálás alatt van.