Telefon: +36-1-999-4628 Ingyenes Szállítás! ❤️ Bejelentkezés Bejelentkezés

5 tipp az egészséges bélflóráért
- Hogyan állítható helyre a bélflóra egyensúlya?

Élelmi rostok

Első megjelenés dátuma: 2020.február 14.

Szerző: Herédi Alexa
Vitaful.hu

Lektorálta: Hardy Attila
Vitaful.hu

Tartalomjegyzék

  • Bevezető - Mi alkotja bélflórát?
  • Hogyan borulhat fel a bélflóra egyensúlya?
  • A probiotikumok szerepe
  • A jótékony rostok - prebiotikumok - szerepe
  • 5 tipp az egészséges bélflóráért
  • Összefoglaló

Bevezető

A bélflórát az emésztőrendszeredben élő mikroorganizmusok összessége alkotja. Hasznossága abban rejlik, hogy ezek a mikroorganizmusok a szervezetedbe jutó tápanyagoknak azon részét is tudják hasznosítani, amelyet a szervezeted egyébként önmagában nem lenne képes.

A bélflórát alkotó jótékony baktériumok segítik az emésztést, a vitaminok felszívódását, sőt még az agyműködésre és a hangulatunkra is hatással lehetnek. Most megtudhatod, hogy milyen ételek és probiotikus készítmények fogyasztása javasolt a bélflóra helyreállítása érdekében. 

Jótékony baktériumok a bélflórában

Az emberi testben nagyjából 100 billió ilyen mikroorganizmus található. Töbségük körülbelül 30-40 fajból tevődik össze, de a vastagbélben összesen 300-1000 fajta baktérium él.

Ezeknek jelentős részét a számunkra ártalmatlan, ugyanakkor haszontalan – úgynevezett nem patogén – baktériumok alkotják. Kisebb részük pedig a kórokozó baktériumokból, illetve a szervezeted számára hasznos baktériumokból áll.

Mindaddig, amíg a bélflórádban a hasznos baktériumok vannak jelen nagyobb számban, megakadályozzák a kórokozók megtelepedését
, ezáltal pedig az immunrendszered szerves részét képezik.

Egészséges bélflóra

A hasznos baktériumok megakadályozzák a kórokozók megtelepedését

Hogyan borulhat fel a bélflóra egyensúlya?

A szervezetedben természetesen jelenlévő jótékony hatású baktériumok száma külső tényezők hatására lecsökkenhet.  Ezen tényezők közül talán a legnyilvánvalóbb és legfontosabb az antibiotikum szedése, hiszen már a neve is árulkodó. 

Antibiotikumot bakteriális fertőzések alkalmával írhat fel az orvosod, azonban fontos tudnod, hogy sajnos nem csak a kórokozó baktériumokat pusztítja el a szervezetedben, hanem a jótékony hatású baktériumokat sem kíméli.

Emiatt pedig, főként hosszabb ideig tartó antibiotikumos kezelés során elengedhetetlen a hasznos baktériumok pótlása és a bélflóra helyreállítása. 

A nem megfelelő táplálkozás is eredményezheti a probiotikumok számának csökkenését. A túlzott szénhidrát- és fehérjefogyasztás, valamint a rostban szegény táplálkozás hatására a belekben erjedés indulhat be, ennek jele lehet például a puffadás.

Ilyenkor az emésztőrendszeredben olyan környezet alakul ki, amely inkább a kártékony baktériumok, illetve gombák elszaporodásának kedvez, ezek pedig kiszorítják a jótékony baktériumokat.

A bélflóra egyensúlyának felborulásának hátterében a legtöbb esetben ez a két ok áll, azonban vannak még olyan káros hatások, amelyek szintén eredményezhetik ezt. Szintén kiváltó ok lehet a tartós stressz, valamint az alkoholfogyasztás és a dohányzás is.

A feborult bélfóra tünete lehet a puffadás, a székrekedés, a hasmenés, de súlyos esetben Crohn-betegség vagy Irritábilis Bél Szindróma (IBS) is kialakulhat.

A bélflóra károsodása hosszútávon akár vitaminhiányhoz is vezethet, ugyanis felszívódási és emésztési zavarok kialakulását eredményezheti.

Bélflóra egyensúlya

 A túlzott szénhidrát- és fehérjefogyasztás miatt is felborulhat a bélflóra egyensúlya

A probiotikumok szerepe

A probiotikumok jótékony hatású baktériumok, melyek természetes módon megtalálhatóak az emésztőrendszerünkben. Ezek a mikroorganizmusok nem okoznak megbetegedést, sőt, kimondottan jó hatással vannak a szervezetünkre, elősegítik, hogy megfelelően működjön például az emésztésünk vagy az immunrendszerünk.

A probiotikumok fontosságára főként antibiotikum-kúrák után szokták felhívni a figyelmet, azonban a helytelen táplálkozás hatására is elszaporodhatnak a belekben a kártékony baktériumok. Ennek a jele lehet az állandó puffadás, a hasmenés, székrekedés vagy egyéb emésztési problémák.

Ha ilyen panaszokat tapasztalsz, a legjobb, amit tehetsz, ha minél hamarabb elkezded a jótékony baktériumok pótlását.

A bélflóra regenerálálásában bizonyos ételek is a segítségedre lehetnek, például a kefír, az író vagy a savanyú káposzta. 

Ha a bélrendszerünk túlságosan le van épülve, nem elegendő az erjesztett ételekből származó probiotikumokkal pótolni a veszteséget. Ilyenkor jöhetnek számításba a különböző probiotikum készítmények, melyek szedésével gyorsan és hatékonyan pótolhatóak a bélrendszerünket támogató jótékony mikroorganizmusok.

Puffadás és egyéb emésztőrendszeri problémák esetén kifejezetten javasolt egy pár hónapos probiotikumkúra, amely jó eséllyel megszüntetheti a panaszokat.

Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum

Probiotics Probiotikum

Probiotikum komplex 3 baktérium-törzssel, probiotikummal és 4 vitaminnal megerősítve!

A fantasztikus, ledús ananász ízű zselés-gumicukor 100% vegán, nem tartalmaz zselatint, laktózt vagy glutént. Egyszerre finom és egészséges.

Egy doboz 120 darab gummyt tartalmaz, ami 2 hónapra elég.

Próbáld ki most kockázat nélkül – 100% elégedettségi garanciával!

Tovább a termékhez ->

A bélflóra állapota azonban nem csak az emésztésre van hatással. Jótékony bakrétiumokkal az immunrendszeredet is segítheted, a bélrendszer ugyanis az immunrendszer motorja.

Ha a bélflóra egyensúlya felborul és a "rossz" baktériumok kerülnek túlsúlyba, az negatív hatással lehet a koleszterinszintre is, ami növelheti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát.  Ezzel szemben a jótékony hatású baktériumok csökkenthetik a koleszterinszintet és az egészséges testsúly fenntartásában is segítségünkre lehetnek.

Talán nem is gondolnád, de a bélrendszerünkben élő baktériumok az agyműködésünkre is hatással vannak és a hangulatunkat is befolyásolhatják.

Egyes kutatások szerint bizonyos jótékony hatású baktériumok bélcsatornába való bejuttatása képes orvosolni a depresszióval és a szorongással járó tüneteket. Kimutatták azt is, hogy bizonyos Bifidobaktériumok adagolása hatásosabban enyhíti a kísérleti állatok depressziószerű tüneteit, mint azt a depresszió kezelésében használt egyik szintetikus hatóanyag teszi.

A mikrobiom összetétele továbbá a stresszre adott reakciónkat is befolyásolja. A Grazi Egyetem, a Grazi Orvostudományi Egyetem és a Grazi Műszaki Egyetem kutatói egy négy héten át zajló kutatás során megállapították, hogy a bélben lévő mikroorganizmusok bizonyos összetétele pozitívan befolyásolhatja az emlékezőképességet és az érzelmi döntési folyamatokat.

Probiotikum kúra

 Puffadás, a hasmenés, székrekedés vagy egyéb emésztési problémák esteén kifejezetten javasolt egy pár hónapos probiotikum kúra

A jótékony rostok - prebiotikumok - szerepe

A prebiotikum nem más, mint a probiotikumok tápláléka. Ezek lényegében élelmi rostok, melyek mindegyikére igaz, hogy az ember nem képes megemészteni.

A leggyakoribb prebiotikumok közé tartozik a béta-glükán, a cellulóz, a fructo-oligoszacharidok (FOS), az inulin és a pektin, valamint a tejben lévő laktulóz.

Rostokra a megfelelő emésztéshez és szénhidrát-anyagcseréhez is szükségünk van, így emésztési panaszok esetén a rostbevitel fokozatos növelése is gyakran segíthet.

A leghatékonyabb módszer, ha minden étkezésed tartalmaz valamilyen zöldséget, gyümölcsöt vagy teljes kiőrlésű gabonát és fokozatosan növeled a rostfogyasztásodat. 

Rostban gazdag élelmiszer például a:

  • Barna rizs 
  • Zab 
  • Teljes kiőrlésű gabonák
  • Chia mag (34,5 g/100 g)
  • Aszalt gyümölcsök
  • Búzakorpa (50 g/100g)
  • Lenmag (27 g/100 g)
  • Útifű maghéj (85 g/100 g)
Rostban gazdag ételek

A rostban gazdag ételek is jótékonyan hatnak a bélflórára

5 tipp az egészséges bélflóráért

Most már tudod, hogy miért fontos, hogy fenntartsuk a bélflóránk egyensúlyát, ezért szeretnénk néhány tippet adni ahhoz, hogy te pozitív irányba mozdíthasd a bélflórád állapotát:  

  • Iktass be napi legalább 3-4 kisebb étkezést és mindig nyugodt körülmények között étkezz
  • Mellőzd a feldolgozott szénhidrátokat, helyette válassz teljes kiőrlésű gabonákat és összetett szénhidrátokat tartalmazó zöldségeket és hüvelyeseket
  • Csak indokolt esetben (bakteriális fertőzés esetén) szedj antibiotikumot, ezek a készítmények ugyanis a jótékony baktériumokat sem kímélik
  • Fogyassz több rostban gazdag ételt, melyek rosttartalma táplálékként szolgálhat a jótékony baktériumok számára. Emellett a megfelelő folyadékfogyasztásról se feledkezz meg!
  • Pótold a hasznos baktériumokat probiotikum készítmények rendszeres fogyasztásával. (Ne csak antibiotikum kúrák után!). 
Rost diéta

A kiegyensúlyozott, rostban gazdag táplálkozás és a feldolgozott szénhidrátok mellőzése pozitív irányba mozdíthatja a bélflóra egyensúlyát 

Összefoglaló

A bélflóránk állapota tehát nem csak az emésztésünkre, hanem az immunrendszerre, a szív-és érrendszerre és az agyműködésünkre is hatással lehet. A jótékony hatású probiotikumok segítenek a bélflóra helyreállításában és hozzájárulnak ahhoz, hogy energikusak és egészségesek maradhassunk. 

Antibiotikum kúra után mindenképpen javasolt a probiotikumok pótlása, de a helytelen táplálkozás következtében is felborulhat a bélflóra érzékeny egyensúlya. 

Ügyelj arra, hogy az étrended főként összetett szénhidrátokat, fehérjéket és rostban gazdag ételeket tartalmazzon és csak indokolt esetben szedj antibiotikumot.

Reméljük, hogy hasznosnak találtad a cikket és minden felmerülő kérdésedre választ kaptál. Neked milyen tapasztalataid vannak a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk kommentben!

Ajánlott Vitaful Termék

Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum
Probiotics Probiotikum

Probiotics Probiotikum

Probiotikum komplex 3 baktérium-törzssel, probiotikummal és 4 vitaminnal megerősítve!

A fantasztikus, ledús ananász ízű zselés-gumicukor 100% vegán, nem tartalmaz zselatint, laktózt vagy glutént. Egyszerre finom és egészséges.

Egy doboz 120 darab gummyt tartalmaz, ami 2 hónapra elég.

Próbáld ki most kockázat nélkül – 100% elégedettségi garanciával!

Tovább a termékhez ->

Szólj hozzá a cikkhez!

A kommented moderálás alatt van.