Telefon: +36-1-999-4628 Ingyenes Házhozszállítás! ❤️ Bejelentkezés Bejelentkezés

Aminosavak 
Miben találhatóak meg és miért olyan fontosak?

Aminosavak szerepe

Első megjelenés dátuma: 2020. szeptember 07.

Szerző: Schum Barbara
Vitaful.hu

Lektorálta: Herédi Alexa 
Vitaful.hu

Tartalomjegyzék

  • Bevezető - Mik azok az aminosavak?
  • Melyek az esszenciális aminosavak?
  • Milyen szerepet töltenek be az egyes aminosavak?
  • Melyek az aminosavak hiányának tünetei?
  • Hogyan tudjuk fedezni a napi aminosav-szükségletünket?
  • Összefoglaló

Bevezető - Mik azok az aminosavak? 

Az aminosavak hatásai elsősorban a sportolók, testépítők körében ismertek, hiszen a fehérjék felépítésében, valamint az izomtömeg növelésében és megtartásában is kiemelt szerepet játszanak.

Azonban nemcsak a sporttáplálkozás szempontjából fontosak, hiszen számos élettanilag elengedhetetlen szerepet töltenek be szervezetünkben, így többek között az agyi funkciókra, mint például a memóriára és a koncentrációs képességre is pozitívan hatnak.

Az emberi szervezet számára a víz után a fehérje az egyik legfontosabb alapelem. A fehérjét (vagy proteint) pedig összesen 20 különböző aminosav (vagy aminósav) alkotja, melyekre a testünk megfelelő működéséhez mind szükségünk van. 

Mik az aminosavak?

 A fehérjét összesen 20 különböző aminosav alkotja

Az aminosavak csoportosítása

• Az esszenciális aminosavak olyan aminosavak, melyeket a test nem képes megfelelő mennyiségben előállítani, ezért külső forrásból kell bejuttatni őket a szervezetbe, például étellel vagy táplálékkiegészítőkkel.

• A nem esszenciális aminosavak azért nem esszenciálisak, mert a szervezet elő tudja állítani őket, így nem kell egyéb forrásból fedezni a szükségletet.

• A feltételesen esszenciális aminosavak jelentése pedig, hogy a szervezet csak akkor képes előállítani őket, ha a feltételek adottak, azaz ha egészségesek vagyunk, azonban például stressz hatására, vagy betegségek, fertőzések következtében már pótolni kell őket.
 

Melyek az esszenciális aminosavak?

A 20 fehérjeépítő aminosav közül 8, illetve gyermekkorban 9 számít esszenciálisnak. Az esszenciális aminosavak a valin, a leucin, az izoleucin, a lizin, a fenil-alanin, a metionin, a triptofán és a treonin, valamint gyermekkorban a hisztidin.

A 9 esszenciális aminosav közül a valin, a leucin és az izoleucin úgynevezett elágazó láncú aminosavak (BCCA-k), azaz a láncuk elágazik a molekuláris szerkezetük egyik oldalán. A BCCA aminosavak a teljes izomzat egyharmadát alkotják, így kiemelten fontos szerepet töltenek be izomépítés, illetve az izomtömeg megőrzése szempontjából. 

Mi az a BCAA?

A BCCA aminosavak kiemelt szerepet töltenek be az izomzat fenntartásában

Milyen szerepet töltenek be az egyes aminosavak?

Az esszenciális aminosavak mind elengedhetetlenek a szervezet megfelelő működéséhez, hiszen részt vesznek olyan fontos folyamatokban, mint például a szövetek fejlődése, az energiatermelés vagy a tápanyagok felszívódása. Az alábbiakban áttekintjük az esszenciális aminosavak ismert funkcióit és jótékony hatásait.

Az esszenciális aminosavak funkciói

  • Valin: Elősegíti az izomnövekedést és az izmok regenerációját, valamint részt vesz az energiatermelésben.
  • Leucin: A valinhoz hasonlóan kritikus szerepet tölt be az izomnövelés, izomjavítás szempontjából, illetve segít a vércukorszint szabályozásában, serkenti a sebgyógyulást és a növekedési hormonok termeléséért is felelős.
  • Izoleucin: Részt vesz az izomanyagcserében, valamint fontos a megfelelő immunműködés, a hemoglobin termelés és az energiaszabályozás szempontjából is.
  • Lizin: Kiemelt szerepet játszik a fehérjeszintézisben, a hormon- és enzimtermelésben és a kalcium felszívódásában, valamint jótékony hatással van az immunrendszerre és az energiatermelésre is.
  • Fenil-alanin: Az adrenalin és a dopamin hormonok képződéséért felelős, valamint elengedhetetlen a fehérjék és enzimek megfelelő működéséhez, illetve más aminosavak termeléséhez.
  • Metionin: Fontos szerepet játszik az anyagcserében és a méregtelenítésben, elősegíti a porcok képződését, gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatású, valamint felelős a szövetek, a haj és a körmök egészségéért.
  • Triptofán: A máj fehérjeszintéziséért, a megfelelő nitrogénegyensúly fenntartásáért, valamint a szerotonin (boldogsághormon) és a melatonin (alvási hormon) előállításáért is felelős.
  • Treonin: A kollagén és az elasztin szerves része, melyek a bőr és a kötőszövet alkotóelemei, továbbá kiemelt szerepet játszik a zsíranyagcserében és az immunműködésben is.
  • Hisztidin: Létfontosságú az immunválasz, az emésztés, és az alvás-ébrenlét ciklusainak szabályozása szempontjából, valamint elősegíti a szövetek fejlődését, különösen csecsemőkorban.
Esszenciális aminosavak

 9 nélkülözhetetlen, esszenciális aminosav létezik

Az aminosavak hatása a hangulatra és az alvásra

A szerotonin, azaz a boldogsághormon többek között a hangulat szabályozásáért is felelős. A szerotonin előállításához szervezetünknek szüksége van a triptofánra, az esszenciális aminosavak egyikére.

Számos tanulmány kimutatta, hogy a triptofán bevitelének növelése csökkentheti a depresszió tüneteit és javíthatja a hangulatot.

A szerotonin azonban nemcsak a hangulatot, de az alvást is szabályozza. A triptofánban gazdag ételek fogyasztása bizonyítottan javíthatja az alvás minőségét és csökkentheti az alvászavarok kialakulását. 

Az aminosavak szerepe testépítésnél

Az aminosavaknak kiemelt szerepük van a sportolóknál és a testépítőknél, mivel a fokozott fizikai megterhelés miatt az aminosavak termelése csökken. Ezenkívül az aminosavak az alábbi hatásokkal rendelkeznek:

  • Regenerálják az izmokat,
  • megakadályozzák az izmok lebomlását,
  • elősegítik a zsírégetést és a méregtelenítést,
  • megőrzik az izmok egészséges állapotát,
  • elősegítik az izomtömeg növelését.

Éppen ezért a sportolóknak különösen fontos az aminosavak pótlása, illetve a napi ajánlott adag fedezése.

Aminosavak testépítés

Az aminosavak elősegítik az izmok egészséges állapotának megőrzését

Melyek az aminosavak hiányának tünetei?

Ahhoz, hogy a szervezet megfelelően funkcionáljon, napi szinten szüksége van az esszenciális és a nem esszenciális aminosavakra egyaránt. Hiányállapot esetén az immunrendszer legyengül, melynek következtében számos egészségügyi probléma kialakulhat.

Ha az alábbi tüneteket észleled magadon, akkor lehet, hogy szervezeted nem jut hozzá a szükséges aminosavakhoz: 

  • legyengült immunrendszer
  • fáradékonyság, gyengeség
  • koncentrációs nehézségek
  • a vérukorszint ingadozása
  • hangulatingadozások
  • lassan gyógyuló sebek
  • lassú anyagcsere
  • száraz, töredezett haj
  • álmatlanság, alvászavarok
  • szorongás
Aminosav hiány

Az aminosavak hiánya fáradékonysághoz, hangulatingadozáshoz és alvászavarokhoz is vezethet

Hogyan tudjuk fedezni a napi aminosav-szükségletünket?

Mivel a szervezet nem képes előállítani az esszenciális aminosavakat, ezért az étrendünkön keresztül kell biztosítanunk a szükséges aminosavak bevitelét. Szerencsére számos esszenciális aminosavakban gazdag étel létezik, így nem nehéz fedezni a napi szükségletet.

Azokat az ételeket, melyek mind a kilenc esszenciális aminosavat tartalmazzák, teljes fehérjéknek nevezzük. A legismertebb teljes fehérjeforrások közé tartoznak a húsok, a tejtermékek, a tojás, valamint a tenger gyümölcsei.

Léteznek azonban növényi eredetű ételek is, melyek az összes esszenciális aminosavat tartalmazzák, így a vegetáriánusok is gondoskodhatnak a napi aminosav-szükségletük fedezéséről. A növényi eredetű teljes fehérjeforrások közé tartozik például a szója, a quinoa és a hajdina.

Ezen kívül vannak még olyan növényi eredetű fehérjeforrások, mint például a bab vagy a dió, melyek bár nem tartalmazzák mind a kilenc esszenciális aminosavat, mégis jó kiegészítést jelenthetnek.

Ha növényi étrendet követsz, akkor annak érdekében, hogy az összes esszenciális aminosavhoz hozzájusson a szervezeted, ajánlott egy minél változatosabb étrend követése, melyben megtalálhatóak különféle fehérjék, mint például magvak, diófélék, teljes kiőrlésű gabonafélék és zöldségek is.

Az alábbiakban szemléltetjük az egyes aminosavak természetes forrását és ajánlott napi adagját. 

Az aminosav neveMiben található meg?Mi az ajánlott napi adag? (mg / 1kg) *
ValinMarhahús, csirke, sertés, hal, tofu, joghurt, bab, magvak, diófélék, teljes kiőrlésű gabona24 mg
leucinCsirke, marhahús, sertés, tonhal, tofu, bab, tej, sajt, tökmag, tojás42 mg
izoleucin Csirke, tofu, tejtermékek, bab, lencse, diófélék, magvak, zöldségek19 mg
lizinSertés, csirke, hal, sajt, tej, tofu, lencse, borsó, búzacsíra, tenger gyümölcsei38 mg
Fenil-alaninHal, tej, szójabab, diófélék, búzacsíra, tészta, teljes kiőrlésű gabonák, édesburgonya33 mg
MetioninLazac, pulyka, hal, tenger gyümölcsei, tofu, tej, sajt, diófélék, bab, quinoa19 mg
TriptofánDiófélék, magvak, vörös hús, tofu, sajt, bab, lencse, zab, tojás5 mg
TreoninSovány marhahús, szója, sertés, csirke, máj, sajt, kagyló, diófélék, magvak, bab, lencse20 mg
HisztidinSertés, marhahús, bárány, csirke, pulyka, hal, szója, bab, tej, sajt dió, magvak, tojás14 mg

* Az ajánlott napi adag a testtömegtől függ, ezért a megadott mennyiségek kilogrammonként érvényesek.

Az említett ételeken kívül sokszor szükségessé válhat az aminosavak étrendkiegészítőkkel való pótlása, különösen sportolóknál, valamint azoknál, akik vegetáriánus vagy vegán életmódot folytatnak.

Továbbá érdemes még megemlíteni, hogy vannak olyan aminosavak, melyeket ajánlatos bizonyos vitaminokkal együtt fogyasztani, mivel azok növelhetik az aminosav hatékonyságát.

Így például a triptofán esetében érdemes a magnézium és a B1-, B2-, B6-vitaminok, vagy a B-komplex vitamin fogyasztása, mivel azok egymás hatásait támogatják és erősítik. 

 A növényi eredetű teljes fehérjeforrások közé tartozik például a szója, a quinoa és a hajdina

Összefoglaló

Az aminosavak tehát a fehérjék alapkövei, melyekre nemcsak az izmoknak, de az egész szervezetnek szüksége van. Ahhoz, hogy a szervezeted megfelelően tudjon működni, fontos, hogy napi szinten elegendő aminosavakhoz jusson.

Legfontosabb tudnivalók:

  • Összesen 20 fehérjeépítő aminosav létezik, melyek közül 9 esszenciális.
  • Az aminosavakat három csoportra osztjuk: vannak az esszenciális, a nem esszenciális és a feltételesen esszenciális aminosavak.
  • Az esszenciális aminosavakat étellel kell bejuttatni a szervezetbe, mivel a test nem képes előállítani őket.
  • Az esszenciális aminosavakban gazdag étrend javíthatja a hangulatot, növelheti a fizikai teljesítményt, megakadályozhatja az izomvesztést és elősegítheti a fogyást is.
  • Az állati eredetű ételek közül a hús, a tojás és a tejtermékek mind kiváló aminosav-források.
  • Vegetáriánus étrend esetén magvakkal, diófélékkel, zöldségekkel és teljes kiőrlésű gabonafélékkel is fedezhető az aminosav-szükséglet.

Reméljük, hogy hasznosnak találtad a cikket és minden felmerülő kérdésedre választ kaptál.

Neked milyen tapasztalataid vannak a témával kapcsolatban? Írd meg nekünk kommentben! 

Ajánlott Vitaful Termék

Happy Hair Hajvitamin
Happy Hair Hajvitamin
Happy Hair Hajvitamin
Happy Hair Hajvitamin - Vitaful - Egy Finom Falat Egészség
Happy Hair Hajvitamin - Vitaful - Egy Finom Falat Egészség
Happy Hair Hajvitamin - Vitaful - Egy Finom Falat Egészség
Happy Hair Hajvitamin
Happy Hair Hajvitamin
Happy Hair Hajvitamin

Happy Hair Hajvitamin

A Happy Hair zselés multivitamin-gumi 10 féle vitaminnal, biotinnal, folsavval, cinkkel és jóddal a szépséges és egészséges hajért.

A fantasztikus, vadcseresznye ízű zselés-gumicukor 100% vegán, nem tartalmaz zselatint, laktózt vagy glutént. Egyszerre finom és egészséges.

Egy doboz 120 darab gummyt tartalmaz, ami 2 hónapra elég.

Próbáld ki most kockázat nélkül – 100% elégedettségi garanciával!

Tovább a termékhez ->